Jaarthema
Wondere ruimte
We nodigen onze leerlingen dit schooljaar uit om die veelzijdige ruimte waarin we leven te verkennen vanuit talrijke invalshoeken. We krijgen ruimte om te scheppen, nieuwe dingen te ontdekken of te maken. Zorgen we ook voor een veilige ruimte, waar we samen kunnen zijn en samen meer mens kunnen worden? Maken we ruimte voor nieuwe kansen, ruimte om te vergeven en te bezielen? Is er ook ruimte om te verschillen? En vooral: is er ruimte voor hoop? Het Pinksterverhaal (Handelingen2, 1-13) begeleidt ons doorheen dit schooljaar om die wondere ruimte binnen te treden. Het wordt een wondere ruimte, wanneer je erin om je heen begint te kijken met de ogen van de heilige Geest en je Hem erin werkzaam ziet.
Ondernemend project
Voor alle leerlingen van de derde graad is er een ondernemend project. Je leert daarin hoe je een zelfstandige zaak kan opstarten. In het vijfde jaar runnen de leerlingen van de richting Marketing en Ondernemen een minionderneming. Miniondernemingen zijn doe-leerformules. Je wordt ondernemer en richt een eigen miniatuurbedrijf op waarbij een ondernemingsidee wordt gecommercialiseerd met inzet van personeel en startkapitaal.
Zo ontwikkel je volop je commercieel talent. Bij dit alles gebruik je professionele softwarepakketten. Het is de ideale gelegenheid om de theoretische kennis om te zetten in de praktijk.
Miniondernemingen
Virtuele kantoren
Een virtueel bedrijf is een leerbedrijf binnen een gesimuleerde economie. Onze leerlingen solliciteren naar functies binnen het virtueel bedrijf en worden er vervolgens geconfronteerd met een waaier aan taken, procedures en afdelingen. Aangezien virtuele bedrijven onderling handel drijven, krijgen leerlingen zeer praktische opdrachten en een realistische documentenflow voorgeschoteld. Dit gaat van registraties in ERP-software en klantgerichte communicatie in verschillende talen tot het ontwikkelen van webshops en het integreren van verschillende betaalmogelijkheden door een koppeling met onze eigen banksoftware.
Op onze school hebben wij 3 oefenfirma's, namelijk Easy Clean (6OMC), neXt-it (7BS) en Eat-it (7BS).
Gezondheidsdag
Om de 2 jaar organiseren we op onze school een gezondheidsdag. Dit is een belevingsdag met heel wat fitte en gezonde ideeën. De lessen worden geschrapt en alle activiteiten staan in het teken van gezondheidsopvoeding.
We willen onze jongeren het belang van een gezonde levensstijl laten inzien. Dit doen we door te informeren en te sensibiliseren. Elk jaar bieden we ook workshops aan rond een specifiek thema.
Bewegen en gezond eten is niet alleen nodig om fysiek gezond te blijven. Het verbetert je humeur, vermindert stress en verhoogt je leerprestaties.
Projecten A-finaliteit
Leerlingen uit de A-finaliteit hebben geen proefwerken op het einde van elk trimester maar wel projecten. Dit zijn leermomenten rond een bepaald thema waarbij theorie en praktijk van meerdere vakken samenkomen.
Zo bezoeken we verschillende bedrijven, de haven van Antwerpen, nemen we deel aan havenlandklassen, bieden we een snuffelstage bij bedrijven uit de regio aan.
Middagsport
Tijdens de middagpauze bieden de leerkrachten lichamelijke opvoeding verscheidene sporten aan. Denk maar aan voetbal, badminton, tafeltennis, darts ...
Regelmatig organiseren deze leerkrachten ook een tornooi tafeltennis of darts. De deelnemende leerlingen en zelfs leerkrachten strijden tegen elkaar om de winst.
Mediawijsheid
Sociale media en het internet hebben een grote invloed op de persoonsvorming van onze jongeren. We willen dat ze opgroeien tot kritisch digitale burgers die de mogelijkheden en de risico's van hun mediagedrag juist kunnen beoordelen.
Daarom zetten we in onze school sterk in op mediawijsheid. Onderwerpen als gameverslaving, sociale media, de rol van influencers, fake news en sexting komen aan bod zowel in de lessen ICT als in andere lessen.
Bovendien nodigen we elk jaar docent cybersecurity Tom Termote (Vives Technology) uit naar onze school. Hij geeft een lezing over de risico's van de online wereld. Hij doorprikt de taboes en geeft concrete tips over hoe we als leerlingen en leerkrachten kunnen omgaan met deze uitdagingen. Zo willen we samen de weerbaarheid van onze jongeren versterken.
#Samen voor een beter internet!