Jaarthema
Als pelgrims onderweg
We nodigen onze leerlingen dit schooljaar uit om mee op pad te gaan. Niet zomaar een wandeling, maar op bijzondere wijze op weg gaan, onderweg zijn, als pelgrims. Niet elke reis, niet elke tocht is een pelgrimage. Niet iedereen die onderweg is, voelt zich een pelgrim. De ene dag ben je misschien wel die pelgrim, maar de andere dag voel je je eerder de blinde Bartimeüs aan de kant van de weg die door pelgrims geholpen wordt om terug op pad te geraken …
Met dit jaarthema hopen we een uitnodiging te zijn om pelgrims te zijn voor en met elkaar. De weg is belangrijker dan de bestemming, onderweg worden we geraakt door wat op ons pad komt. Laten we in beweging komen. Het wordt vast en zeker een boeiende tocht: geroepen om weg te trekken mogen we vertrouwen op God en onze medemens.
Ondernemend project
Voor alle leerlingen van de derde graad is er een ondernemend project. Je leert daarin hoe je een zelfstandige zaak kan opstarten. In het vijfde jaar runnen de leerlingen van de richting Bedrijfswetenschappen, Bedrijfs en organisatie en Commerciële organisatie een minionderneming. Miniondernemingen zijn doe-leerformules. Je wordt ondernemer en richt een eigen miniatuurbedrijf op waarbij een ondernemingsidee wordt gecommercialiseerd met inzet van personeel en startkapitaal.
Zo ontwikkel je volop je commercieel talent. Bij dit alles gebruik je professionele softwarepakketten. Het is de ideale gelegenheid om de theoretische kennis om te zetten in de praktijk.
Virtuele kantoren
Een virtueel bedrijf is een leerbedrijf binnen een gesimuleerde economie. Onze leerlingen solliciteren naar functies binnen het virtueel bedrijf en worden er vervolgens geconfronteerd met een waaier aan taken, procedures en afdelingen. Aangezien virtuele bedrijven onderling handel drijven, krijgen leerlingen zeer praktische opdrachten en een realistische documentenflow voorgeschoteld. Dit gaat van registraties in ERP-software en klantgerichte communicatie in verschillende talen tot het ontwikkelen van webshops en het integreren van verschillende betaalmogelijkheden door een koppeling met onze eigen banksoftware.
Op onze school hebben wij 4 oefenfirma's, namelijk Easy Clean (5OOSa), Bondify (5OOSb), Maison Décor (6CO) en Eat-it (7BS).
Projecten A-finaliteit
Leerlingen uit de A-finaliteit hebben geen proefwerken op het einde van elk trimester maar wel projecten. Dit zijn leermomenten rond een bepaald thema waarbij theorie en praktijk van meerdere vakken samenkomen.
Zo bezoeken we verschillende bedrijven, de haven van Antwerpen, nemen we deel aan havenlandklassen, bieden we een snuffelstage bij bedrijven uit de regio aan.
Middagsport
Tijdens de middagpauze bieden de leerkrachten lichamelijke opvoeding verscheidene sporten aan. Denk maar aan voetbal, badminton, tafeltennis, darts ...
Regelmatig organiseren deze leerkrachten ook een tornooi tafeltennis of darts. De deelnemende leerlingen en zelfs leerkrachten strijden tegen elkaar om de winst.
Mediawijsheid
Sociale media en het internet hebben een grote invloed op de persoonsvorming van onze jongeren. We willen dat ze opgroeien tot kritisch digitale burgers die de mogelijkheden en de risico's van hun mediagedrag juist kunnen beoordelen.
Daarom zetten we in onze school sterk in op mediawijsheid. Onderwerpen als gameverslaving, sociale media, de rol van influencers, fake news en sexting komen aan bod zowel in de lessen ICT als in andere lessen.
Bovendien nodigen we elk jaar docent cybersecurity Tom Termote (Vives Technology) uit naar onze school. Hij geeft een lezing over de risico's van de online wereld. Hij doorprikt de taboes en geeft concrete tips over hoe we als leerlingen en leerkrachten kunnen omgaan met deze uitdagingen. Zo willen we samen de weerbaarheid van onze jongeren versterken.
#Samen voor een beter internet!